Sunday, June 29, 2008

FRA Lagen och dess verkningar

(This one is in Swedish folks ....)

Angående FRA lagen och även mina kommentarer kring FRA chefens utlägg där han inte gillar att folket säger vad de tycker.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1413419.svd

Min åsikt är att lagen är vidrig i det att FRA får makten att bygga ut en infrastruktur och medel för att kunna göra avlyssning på en helt annan nivå än de kan idag.

Syftet är gott nog IDAG,. problemet är att klimatet i Sverige kan ändras. För inte så länge sedan så avlyssnade Polisen och Säpo väldigt många personer som tillhörde vänsterpartiet. Med en lika liten ändring i dagens politiska klimat från då till nu så skulle FRA kunna använda det snart utbyggda spanar-infrastrukturen till att avlyssna/spana på de nu intressanta personerna ,... kanske de är miljödebattörer, veganer, vänsterpartister, torrent användare, you name it

Frågan är inte OM utan NÄR det kommer att missbrukas. Finns ramverket och strukturen så är steget väldigt litet att gå från att avlyssna en viss typ av kommunikation till att avlyssna en grupp av människor.

Jag hoppas det här blir en valfråga. Om det blir det så är chansen väldigt stor att jag röstar på det parti som omedelbart vill ta bort denna stygghet - oavsett vilket parti det handlar om. Så viktigt tycker jag detta är.

Kjell Hedström, Moderat och MUF-vän.

No comments: